Het coronavirus roept veel vragen op. Het is belangrijk dat de informatie voor iedereen begrijpelijk is. Ongeveer één op de drie volwassen in Nederland heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Zij hebben moeite met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie rondom zorg en preventie. Bekijk ook de factsheet gezondheidsvaardigheden van partner Nivel. Verschillende partners werken op dit moment hard aan begrijpelijke informatie. Onderstaand delen we enkele voorbeelden. Heb jij een goed voorbeeld gezien of wil je graag jouw kennis delen? Mail ons via gezondheidsvaardigheden@pharos.nl of plaats je goede voorbeeld in onze besloten groep op LinkedIn. Laatste update: 19 maart 2020
Meest recente informatie:
De informatie rondom dit virus wordt geüpdate vanuit het RIVM. Bekijk ook de informatieve video's die het RIVM heeft uitgebracht. Er is ook een telefoonnummer geopend: 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur. Zowel huisartsen als GGD'en geven aan dat ze veel worden gebeld.
Voorbeelden van toegankelijke communicatie:
- Thuisarts.nl geeft actuele informatie in eenvoudig taalgebruik.
- Pharos heeft in samenwerking met Thuisarts.nl een informatiekaart gemaakt. De illustraties zijn van onder andere partner Medical Visuals. De informatiekaart is getest met taalambassadeurs van Stichting ABC. De informatie is beschikbaar in Nederlands | Turks | Tigrinya | Engels | Arabisch
- Partner Stichting Lezen & Schrijven ontwikkelde informatie in begrijpelijk taal, inclusief animatie die gedownload kan worden voor verspreiding. Bekijk alle informatie op de website van Stichting Lezen & Schrijven.
- Partner Behandeling Begrepen maakte een animatie voor het WHO.
- In deze animatie geeft het WHO 7 stappen aan die je kan nemen om jezelf en anderen te beschermen tegen het virus.
Tips om toegankelijk te communiceren:
Via 'raadplegen' vind je voorbeelden van communicatie van onze partners. Wil je zelf aan de slag? Bekijk tips om materiaal te maken en om materiaal te testen.
Niet iedereen zoekt zelf actief naar informatie, bijvoorbeeld via het internet. Om die reden kan het verstandig zijn zelf te communiceren.
- Schrijf teksten op A2 of B1-niveau. Gebruik www.ishetB1.nl.
- Test je materiaal. Lees deze tips over hoe je kan testen.
- Gebruik deze checklist voor toegankelijke informatie en communicatie.
- Zorg bij mondeling communicatie (bijvoorbeeld bij telefonisch contact) dat je boodschap goed is begrepen. Pas de terugvraagmethode toe.
eHealth:
- Partner OLVG heeft een app ontwikkeld: corona check. De app is momenteel beschikbaar voor postcodes 1000-1119, er wordt aangegeven dat er wordt gekeken op welke termijn de app beschikbaar kan worden gemaakt voor andere ziekenhuizen/regio's.
Daarnaast houdt dit ziekenhuis een liveblog bij met de meest recente informatie die van toepassing is op dit ziekenhuis. - Partner DialogueTrainer gaat kosteloos gesprekstrainingen aanbieden voor leidinggevenden rondom thuiswerken. Ze doen een oproep: Tegen welke uitdagingen en dilemma’s loop jij nu aan in je organisatie op het gebied van communicatie?
Opvoedinformatie:
- Partner Opvoedinformatie Nederland geeft tips voor ouders
- Partner Kenniscentrum Sport en Bewegen geeft suggesties voor kinderen om thuis in beweging te blijven.
Verder praten:
Via deze besloten LinkedIn groep kan je verder praten. Deel kennis, ervaringen of stel een vraag in onze groep.
Meer weten over gezondheidsvaardigheden:
- Lees meer in de factsheet gezondheidsvaardigheden van partner Nivel.
- Bekijk onze veel gestelde vragen.
- Lees meer over onze alliantie.