Merlijne en Emmy van de Helpdesk Digitale Zorg bespreken in deze 4e aflevering van de podcast #zokanhetook wat je eigenlijk nodig hebt om goed om te kunnen gaan met digitale middelen. Gaat het om vaardigheden, of steekt er eigenlijk veel meer achter? En hoe werkt de ondersteuning van de Helpdesk Digitale Zorg eigenlijk voor verpleegkundigen thuis of aan het bed?
Helpdesk Digitale zorg is partner van de Alliantie Gezondheidsvaardigheden. Merlijne is de oprichter van de helpdesk, en Emmy is medewerker op de servicedesk.
Toegankelijkheid digitale zorg
Niet iedereen kan altijd meekomen met digitalisering. Wil je meer digitale zorg inzetten? Dan moet je dus ook goed nadenken over de toegankelijkheid van deze zorg voor je cliënten en patiënten. Want het kán en mág niet zo zijn, dat je bent aangewezen op fysieke zorg als je minder goed overweg kunt met digitale zorg. Kort overleggen met je arts is in sommige gevallen een stuk prettiger via beeldbellen. Ook al is het soms fysiek echt prettiger of noodzakelijk.
Je kunt de podcastaflevering 'Hulp voor cliënt en patiënt bij digitale zorg' hier beluisteren.
Andere afleveringen
Beluister ook de andere afleveringen in de podcastserie #zokanhetook van Patiëntenfederatie Nederland:
- De zin en onzin van digitale hulpmiddelen in de thuiszorg.
- Dragen digitale hulpmiddelen bij aan aandacht voor de patiënt?
- In de ban van digitale zorg in het verpleeghuis
Lees ook: 19 tips voor het verbeteren van digitale vaardigheden voor zorgmedewerkers, patiënten, cliënten én mantelzorgers.