Wetenschappelijk artikel in eenvoudige taal

Categorie: Partners

In het tijdschrift Huisarts & Wetenschap verscheen onlangs een wetenschappelijk artikel, in eenvoudige taal. Een artikel over Corona en het belang begrijpelijk communiceren. Het artikel geeft het goede voorbeeld. 

 

Lees meer via Huisarts & Wetenschap
Download het artikel via Pharos

 

Foto: auteurs Dicky Ginghagel (taalambassadeur van Stichting ABC) en en hoogleraar Gezondheidsverschillen Maria van den Muijsenbergh (Pharos)

 

 


Bron: henw.org

 

“Ik weet niet wat lock-down betekent”

Meer dan twee miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen en schrijven. Zij hebben stress omdat ze informatie niet altijd begrijpen. Zeker nu, in corona-tijd. Huisartsen vinden het moeilijk om begrijpelijke uitleg te geven. Daarom hebben we dit artikel geschreven. Zodat huisartsen zien hoe ze over corona kunnen praten met makkelijke woorden. Huisartsen kunnen de terugvraag-methode gebruiken. Zo weten ze of de patiënt de informatie begrepen heeft. Het artikel zelf schreven we in makkelijke taal. Met korte zinnen, zonder moeilijke woorden en met koppel-tekens. Als voorbeeld dat het goed kan om makkelijke woorden te gebruiken.

In het artikel vind je een korte tabel met voorbeelden van moeilijke woorden en een makkelijke vertaling. Daarnaast lees je meer over de terugvraagmethode.

Download het artikel via Pharos

 

Meer weten: 

Bekijk meer

Interview Saskia Carli: e-health voor toekomstbestendige zorg

Verslag Netwerkbijeenkomst Alliantie Gezondheidsvaardigheden

14 december 2023 | Werkgroep inclusiviteit en participatie, interactieve sessie over co-creatie