Factsheet eenvoudige taal

Categorie: Partners Publicatiedatum: 1/07/2021


Factsheet eenvoudige taal voor laaggeletterden

Onlangs publiceerde partner Stichting Lezen en Schrijven een vernieuwde factsheet eenvoudige taal. Wij gingen in gesprek met één van de makers: Esther van der Vrande, senior adviseur bij Stichting Lezen en Schrijven.

 


Meer aandacht voor eenvoudige taal

Esther: ‘Er is de laatste tijd meer aandacht voor eenvoudig taalgebruik. De Corona-crisis legt bloot hoe belangrijk eenvoudige taal is. Onze factsheet werd steeds vaker gedownload, de factsheet is nu weer helemaal ge-update. Hij is eerder gemaakt op basis van kennis en ervaring van collega’s en ervaringsdeskundigen. En nu weer aangevuld met nieuwe inzichten.


Esther legt uit dat er diverse schrijfwijzers zijn en steeds meer initiatieven om te schrijven op B1 niveau. Maar dat ook dit voor een grote groep volwassenen in ons land niet voldoende duidelijk is. Deze factsheet geeft je kennis en informatie om te schrijven op taalniveau A2/1F. Daarmee kan je een nog grotere groep bereiken.

 

Begrijpelijk is meer dan alleen taal

In de factsheet is aandacht voor meer dan alleen taal. Want naast taal is ook de inzet van beeld belangrijk. En het kiezen van het juiste kanaal. Is een brief de juiste vorm voor je boodschap? Of werkt bijvoorbeeld een video of fotostrip beter?

Esther: ‘We geven veel trainingen. We zien dat het schrijven in A2/1F toch echt anders is dan op taalniveau B1. Blaise Pascal zei: ‘Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.’ En dat is gewoon ontzettend waar. Het kost misschien eerst meer tijd, maar het levert je ook meer op!’. 

 

Goed voorbeeld

Als het gaat over toegankelijke taal in de zorg, dan kan het misschien best lastig zijn om alles op A1/1F niveau te schrijven. Het is dan belangrijk om goed te kijken naar wat er wel kan. En om te kijken naar goede voorbeelden. Esther vindt bijvoorbeeld de aanpak van de gemeente Rotterdam een goed voorbeeld van toegankelijke dienstverlening. Esther: ‘De gemeente Rotterdam heeft vanaf het begin de doelgroep betrokken. Ze maken gebruik van beeldbrieven en werken veel met pictogrammen.’



 

Meer weten

 

Bekijk meer

9 september 2021 | Begrijpt de patiënt mij?

Toegankelijke uitleg CoronaCheck-app

6 tot en met 12 september 2021 | Week van Lezen en Schrijven