Anniek Boeijinga is een Gedrag en Communicatie Consultant, die haar kennis en expertise inzet voor sociaalmaatschappelijke thema’s. In 2018 promoveerde zij in narratieve gezondheidscommunicatie: over de kracht en begrijpelijkheid van verhalen in de gezondheidscontext.Over Anniek Boeijinga
Doelstellingen op het gebied van gezondheidsvaardigheden
Ieder mens heeft recht op gezondheid en gezondheidszorg. Toch kent Nederland grote gezondheidsverschillen tussen hoog- en laagopgeleiden. Gezondheid wordt vaak gepromoot met behulp van persuasieve brochures vol argumentatie voor het gewenste gedrag, of juist tegen het huidige/ongewenste gedrag. De verwerking van deze brochures vraagt de nodige vaardigheden; de lezer moet de argumenten reconstrueren, identificeren en evalueren. Deze vaardigheden zijn vaak (te) veeleisend voor mensen met een laag onderwijsniveau, terwijl juist die doelgroep het meest gebaat is bij gezondheidspromotie. In haar dagelijks werk zet Anniek zich in om deze groepen wèl te bereiken –in taal, beleving en behoefte– om zo bij te dragen aan het terugdringen van de gezondheidsverschillen.
Initiatieven op het gebied van gezondheidsvaardigheden
Tijdens haar promotieonderzoek (Radboud Universiteit) naar de kracht van verhalen in gezondheidspromotie heeft Anniek het concept Storybridging ontwikkeld. Storybridging verwijst naar de brug die verhalen en metaforen kunnen vormen voor de intentie-gedragskloof en de heersende gezondheidsverschillen. Narratieve theorieën stellen dat verhalen, als universele communicatievorm, begrijpelijk zijn voor een brede doelgroep, waaronder groepen met lagere sociaaleconomische status en gezondheidsvaardigheden. Daarnaast kunnen verhaalpersonages fungeren als rolmodellen; zij tonen het gewenste gedrag en de weg ernaartoe, inclusief verleidingen en obstakels (de spreekwoordelijke draken en beren). Anniek heeft Storybridging succesvol getoetst in de praktijk, onder de doelgroep vrachtwagenchauffeurs, en vertaald naar een concreet stappenplan voor het ontwikkelen van narratieve gezondheidscommunicatie:
- de veranderfase vaststellen: het verschil tussen willen, kunnen en doen
- de inhoudelijke focus bepalen: inzoomen op gedragsdeterminanten
- het verhaal ontwikkelen: uitwerking van plot, personages en medium
- het verhaal testen: aanpassen waar nodig, zo vaak als nodig
Vanuit de overtuiging dat effectieve gezondheidscommunicatie niet voor maar met de doelgroep wordt ontwikkeld, vormt deze een belangrijke stakeholder in elke stap van het proces.
Nieuwsgierig geworden naar de Storybridging methode? Neem gerust contact op of lees het proefschrift.