Story Bridging

In dit proefschrift van partner Anniek Boeijinga lees je meer over Story Bridging

 


Partner Anniek Broeijinga (Radboud Universiteit) heeft onderzoek gedaan naar de kracht van verhalen in gezondheidspromotie. Hierbij heeft Anniek het concept Storybridging ontwikkeld. Storybridging verwijst naar de brug die verhalen en metaforen kunnen vormen voor de intentie-gedragskloof en de heersende gezondheidsverschillen. Narratieve theorieĆ«n stellen dat verhalen, als universele communicatievorm, begrijpelijk zijn voor een brede doelgroep, waaronder groepen met lagere sociaaleconomische status en gezondheidsvaardigheden. Daarnaast kunnen verhaalpersonages fungeren als rolmodellen; zij tonen het gewenste gedrag en de weg ernaartoe, inclusief verleidingen en obstakels (de spreekwoordelijke draken en beren). Anniek heeft Storybridging succesvol getoetst in de praktijk, onder de doelgroep vrachtwagenchauffeurs, en vertaald naar een concreet stappenplan voor het ontwikkelen van narratieve gezondheidscommunicatie:

 

  • de veranderfase vaststellen: het verschil tussen willen, kunnen en doen
  • de inhoudelijke focus bepalen: inzoomen op gedragsdeterminanten
  • het verhaal ontwikkelen: uitwerking van plot, personages en medium
  • het verhaal testen: aanpassen waar nodig, zo vaak als nodig

 

Vanuit de overtuiging dat effectieve gezondheidscommunicatie niet voor maar met de doelgroep wordt ontwikkeld, vormt deze een belangrijke stakeholder in elke stap van het proces.

 

Lees het proefschrift.

Partners

Anniek Boeijinga

Getest?

Ja

Bekijk meer

Bijsluiter in beeld

Zanzu

RALPH gesprekshandleiding