Over Hogeschool Leiden
We leiden studenten op tot bekwame en bevlogen professionals die hun vak verstaan of die zich hierin nog verder willen verbeteren en ontwikkelen. Professionals die, vanuit bewuste eigen waarden, een positieve bijdrage leveren aan de veranderende wereld waarin wij leven. In ons onderwijs dragen we bij aan de professionele ontwikkeling, maar ook aan de persoonlijke groei van onze studenten. We leren onze studenten oog te hebben en houden voor hun eigen behoeften en die van anderen. Studenten leren zichzelf kennen en maken keuzes die daarbij passen. Ze leren van hun successen, maar ook omgaan met tegenslag en onzekerheid.
Doelstellingen op het gebied van gezondheidsvaardigheden
Op dit moment staan onze doelstellingen nog in de kinderschoenen. We zijn binnen de faculteit gezondheidszorg bezig met het verwerken van casuïstiek rondom het thema beperkte gezondheidsvaardigheden. Wel is er al contact met andere faculteiten binnen de hogeschool (bv Educatie) om dit thema ook te integreren in het curriculum van de Pabo-studenten. Gezien de maatschappelijke impact van beperkte gezondheidsvaardigheden in NL gekoppeld aan het instellingsplan van de Hogeschool Leiden (kernwaarde betekenisvol en inhoudelijk zwaartepunt Gezondheid en welzijn) hebben wij de intentieverklaring ondertekend. Door het tekenen van deze intentieverklaring geeft onze organisatie aan dat ze zich in zetten voor zowel het verbeteren van de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, als voor het ondersteunen bij het verbeteren van gezondheidsvaardigheden. De hogeschool maakt hiermee kenbaar dat gezondheidsvaardigheden van haar studenten, de toekomstige professionals haar aandacht heeft.
Initiatieven op het gebied van gezondheidsvaardigheden
Bij het Lectoraat Eigen Regie bij Fysiotherapie en Beweegzorg (ERFB) heeft de afgelopen jaren een onderzoeksproject gedraaid met de titel “Com-In-Actie”. Het project Com-In-Actie ontwikkelde communicatiemiddelen en strategieën met als doel de communicatie te stimuleren tussen fysiotherapeuten en cliënten met lagere gezondheidsvaardigheden. Dit project werd via een SIA RAAK subsidie betaald, de deelnemende hogescholen waren Hogeschool Utrecht, Hogeschool Leiden en de Hanze Hogeschool Groningen. Vanuit dit project is nu een posthbo scholing (LLO) ontwikkeld. Het materiaal gemaakt vanuit deze scholing wordt nu ook gebruikt in het bachelor onderwijs van verschillende zorgopleidingen.