4 juni: #teachbackmonday

Categorie: Partners Datum: 3/06/2018

Pharos introduceert op 4 juni: #teachbackmonday 
Een dag om aandacht te vragen voor de teach-backmethode, ook wel de terugvertelmethode of terugvraagmethode genoemd. Daarnaast kan je een gratis training winnen! 

Bron: pharos.nl

 


Waarom #teachbackmonday 

Dat het overbrengen en onthouden van informatie lastig is, is al heel lang bekend:

  • Slechts 20 tot 40 procent van wat artsen zeggen tijdens een consult, wordt daadwerkelijk onthouden door patiënten (Kessels, 2003; Anderson, 1979)
  • De helft van wat is bijgebleven, blijkt bovendien niet te kloppen (Kessels, 2003; Schillinger et al, 2003; Anderson, 1979)
  • Hoe meer informatie wordt verteld, hoe minder dit (correct) wordt onthouden (Kessels, 2003; Ley, 1988; Rost & Roter, 1987).


Hoe werkt de teach-backmethode?

Met de teach-backmethode (ook wel terugvertelmethode of terugvraagmethode) kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen. Je doet dit door de patiënt te vragen om in eigen woorden te herhalen wat jullie zojuist hebben besproken. Hierna kun je, indien nodig, bijstellen of aanvullen. Belangrijk is hierbij om de vraag bij jezelf te houden. Je zegt ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wat gaat u thuis vertellen (of doen?)’ Geef de patiënt niet het gevoel dat je hem of haar controleert.

Win een gratis training 'Eenvoudige communicatie' met trainingsacteur!

Op de website van Pharos kun je laten weten wat je favoriete zin is voor het toepassen van de teach-backmethode en daar maak je kans op deelname aan de training “Effectief communiceren met laaggeletterden” in september. Tijdens deze training ga je met een trainingsacteur aan de slag om te oefenen met eenvoudige communicatie en het toepassen van de Teach-backmethode. Deelnemen kan tot 1 juli, de winnaars krijgen persoonlijk bericht.

Bekijk meer

Oproep van partner Kind en Ziekenhuis

Goed voorbeeld: GGD Gelderland-Zuid

Mensen met minder gezondheidsvaardigheden gaan vaker naar de huisartsenpost