Uitgelicht: Teach-backmethode 

De teach-backmethode wordt ook wel de terugvertelmethode of terugvraagmethode genoemd. Slechts 20 tot 40 procent van wat artsen zeggen tijdens een consult, wordt daadwerkelijk onthouden door patiënten (Kessels, 2003; Anderson, 1979). De helft van wat is bijgebleven, blijkt bovendien niet te kloppen (Kessels, 2003; Schillinger et al, 2003; Anderson, 1979). Hoe meer informatie wordt verteld, hoe minder dit (correct) wordt onthouden (Kessels, 2003; Ley, 1988; Rost & Roter, 1987).

Met deze methode kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen. Je doet dit door de patiënt te vragen om in eigen woorden te herhalen wat jullie zojuist hebben besproken. Hierna kun je als dat nodig is bijstellen of aanvullen. Belangrijk is hierbij om de vraag bij jezelf te houden. Je zegt: ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wat gaat u thuis vertellen of doen?’ Geef de patiënt niet het gevoel dat je hem of haar controleert.

Teach-back! training toolkit

Begrijpelijke voorlichting en gesprekstechnieken

De teach-backmethode

Publicaties over gezondheidsvaardigheden

 
Leer meer over gezondheidsvaardigheden. Wetenschappelijke publicaties, achtergrond informatie van onze partners en inspirerende voorbeelden uit het hele land. 

Ook een interessante publicatie gezien? Neem contact met ons op om het te plaatsen.

Nederlandse publicaties

 

Buitenlandse publicaties